«En skole for vår tid» – sluttrapport fra ekspertgruppen for skolebidrag
Utdanningsforbundet mener at skoleutvikling i Norge må skje ved å styrke utviklingen innenfra, ikke gjennom et ovenfra- og ned- perspektiv. Nå har en ekspertgruppe nedsatt av regjeringen vurdert hvordan skoleeier og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Faktaark 5 / 2021
Internasjonal innflytelse på norsk fag- og yrkesopplæring?
Utviklingen av norsk utdanning skjer i økende grad på grunnlag av internasjonalt samarbeid. Dette er også med på å forme norsk fag- og yrkesopplæring. Påvirkningen kan skje indirekte, frivillig og som resultat av myke styringsformer, men også være konkret og direkte. Internasjonaliseringen er i stor grad et resultat av en villet politikk fra norske myndigheters side.
Temanotat 2 / 2021
Flere barnehagelærere og økt bemanning
Politisk påvirkningsarbeid er nødvendig for å nå Utdanningsforbundets ambisjon om flere barnehagelærere og økt bemanning i barnehagen. Her finner du innhold og tips til arbeidet.
En politisk plattform for det digitale skiftet – grunnlagsdokument for Utdanningsforbundets digitaliseringspolitikk
Utdanningsforbundet vil arbeide for at det digitale samfunnet skal være et godt samfunn å leve i, og vil gjennom utdanning fremme digitaliseringens positive sider og søke å begrense de negative.
Debatthefte om klima og bærekraftig utvikling
Hvordan skal vi i Utdanningsforbundet jobbe med klima og bærekraftig utvikling? Målet med dette debattheftet er å gi en god bakgrunn og inspirasjon til å diskutere nettopp dette med andre medlemmer og tillitsvalgte.
Hefte / veileder 2021
Nøkkeltall for barnehagen 2020
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet og SSB. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.
Faktaark 4 / 2021
Flere mangler i innføringen av fagfornyelsen
Utdanningsforbundets tillitsvalgte forteller at mange skoler var dårlig forberedt på fagfornyelsen – og at det savnes midler til å fornye læremidlene.
Publisert 20.04.2021
Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte
Lærerprofesjonen fikk da Stortinget behandlet stortingsmeldingen om fornyelsen av Kunnskapsløftet et stort ansvar for aktiv medvirkning i å fornye læreplanverket. Men ved mange skoler har ikke lærerne hatt tilstrekkelig tid til å jobbe med fagfornyelsen. Fire av ti skoler var ikke godt nok forberedt da fagfornyelsen trådte i kraft, svarer tillitsvalgte i denne undersøkelsen.
Rapport 2 / 2021
Profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen – tillitsvalgtes rolle
Ansattes kunnskap og kompetanse er offentlig sektors fremste ressurs og partssamarbeidet må være et omdreiningspunkt for utvikling av ny styringspraksis. Som fagforening for profesjonsutøvere kan Utdanningsforbundet sette ord på hvordan faglig innflytelse best kan bli ivaretatt i utdanningssektoren.
Temanotat 1 / 2021
Tariff
Tariffavtalene gir rettigheter knyttet til lønn og arbeidsvilkår. Lønns- og arbeidsvilkår er dels regulert gjennom lover, dels gjennom tariffavtaler. De viktigste lovene som omhandler rettighetene som arbeidstaker, er arbeidsmiljøloven, ferieloven og folketrygdloven.
Personalsaker
Medlemmene forventer at du som tillitsvalgt og Utdanningsforbundet som organisasjon har gode kunnskap om, og rutiner for, håndtering av personalsaker.
Statsbudsjettet for 2021 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser, er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.
Hefte / veileder 1 / 2021
Nytt kurs for ledermedlemmer
Et nytt kurs for våre ledermedlemmer er nå klart til bruk for fylkeslagene. Kurset skal gi ledere en grunnleggende opplæring i hovedavtalen og hovedtariffavtalen og bidra til å styrke medbestemmelse på arbeidsplassen.
Publisert 17.02.2021
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2020/21
Utdanningsdirektoratet publiserte 17. desember 2020 tall fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 2020/21. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2020.
Faktaark 1 / 2021
Klima og bærekraft – resultater fra en undersøkelse blant medlemmer og tillitsvalgte
Hvilke holdninger har medlemmer og tillitsvalgte til spørsmål om klima og bærekraft? Hva mener de bør være prioriteringer for Utdanningsforbundets framtidige politikk på dette området?
Rapport 1 / 2021
Slik bruker du Kursadministrasjon (KAV)
Kursadministrasjonsverktøyet brukes til å opprette og administrere kurs til medlemmer.
Brukerveiledninger
Veiledninger til viktige verktøy i din hverdag som tillitsvalgt, blant annet Tillitsvalgtverktøyet (TVV), Kursverktøyet (KAV), sikker.udf.no og Teams.
Ekstraarbeidet må kompenseres
Svært mange lærere i skole og barnehage har opplevd å måtte kaste om på alle planer og lage nye som følge av stadig endrede regler for smittevern. Hvordan skal dette og annet koronarelatert ekstraarbeid kompenseres?
Oppdatert 15.12.2021
Budsjettarbeid under koronapandemien – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene
Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? I 2020 opplever internasjonal og norsk økonomi fall i BNP og høy arbeidsledighet. Det å være tillitsvalgt blir ekstra viktig, men også mer krevende, som følge av koronapandemien.
Hefte / veileder 5 / 2020
Ledermedlemmene i Utdanningsforbundet Veileder for tillitsvalgte
Utdanningsforbundet er Norges største fagforening for ledere i utdanningssektoren, og organiserer over 9000 medlemmer med lederstillinger. At ledere er organisert i samme forbund som medarbeiderne, styrker vår legitimitet som profesjons- og arbeidstakerorganisasjon og gir større muligheter til å nå våre mål.
Hefte / veileder 2020
Utdanningsforbundets utviklingsprosjekter med andre lærerfagforeninger
En av de viktigste forutsetningene for sosial rettferdighet er relasjonene og samarbeidet innenfor fagbevegelsen. Utdanningsforbundets samarbeid utenfor egne landegrenser er en del av den internasjonale solidariteten kollegaer imellom.
Hefte / veileder 4 / 2020
Styremøter
Guide til gode styremøter. Innkalling, saksliste, møteledelse, vedtak, protokoller med mer, slik gjør du det.
Fagfornyelsen: Still krav – sett av tid!
I Randaberg er det ikke mer enn tre skoler. Likevel har de åtte ressurslærere som jobber med fagfornyelsen – og hver måned møtes alle kommunens lærere for å jobbe med de nye læreplanene.
Fagfornyelsen: På Vestre Toten er alle med!
Droppet ressurspersoner, og kjørte i stedet egne fagfornyelsesnettverk hvor alle lærerne får delta.
Publisert 25.03.2020
Fagfornyelsen: Ulik takt i kommunene
I Gro Jørandruds kommune kom arbeidet med fagfornyelsen sent i gang. Kurt Faltins var tidlig ute. Framover er nok tid viktig for begge.
Publisert 25.03.2020
(Fag-)fornyelsesbyen Bodø
I 2017 tok Utdanningsforbundet kontakt med administrasjonen i Bodø kommune. De krevde en omfattende innsats på de nye læreplanene – og fikk det som de ville.
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.
Hefte / veileder 3 / 2020
Nøkkeltall for barnehagen 2019
Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune. Den beste måten å sikre strukturkvaliteten på er strengere kvalitetskrav i det nasjonale regelverket. Strengere nasjonale bemannings- og pedagogkrav er her sentralt.
Faktaark 3 / 2020
Statsbudsjettet for 2020 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.
Hefte / veileder 2 / 2020
Vi utdanner Norge 2020–2023
Dette dokumentet, Vi utdanner Norge, ble vedtatt på landsmøtet i 2019, og inneholder vår politikk for landsmøteperioden 2020–2023.
Vi utdanner Norge 2024-2027
Vi utdanner Norge ble vedtatt på landsmøtet i 2023, og inneholder vår politikk for landsmøteperioden 2024-2027.
Oppdatert 05.02.2024
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2019/20
Utdanningsdirektoratet publiserte 19. desember 2019 GSI-tallene for skoleåret 2019/20. Tallene vi presenterer i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2019.
Faktaark 1 / 2020
Nord-Østerdalen: Regionalt nettverk for arbeidsplasstillitsvalgte
Små kommuner - Inter-kommunalt samarbeid - Regionalt nettverk - Arbeidsplasstillitsvalgte
Budsjettinnflytelse og analyse av ressursbruk – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene
Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? Dette ressursheftet skal bidra til å beskrive den kommunale budsjettprosessen og gjeldende lov- og regelverk for å sikre tilstrekkelige ressurser til barnehagene og skolene.
Hefte / veileder 6 / 2019
Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2018/19
Har skolene nedprioritert andre yrkesgrupper i skolen for å oppfylle plikten til minstenormen for lærertetthet? Ved starten av skoleåret 2018/19 har minstenormen for lærertetthet virket i ett år. Fra og med skoleåret 2019/20 blir kravet til lærertetthet på skolene innskjerpet.
Faktaark 5 / 2019
Oslo: Styrke klubbstyrene som støtte for de arbeidsplasstillitsvalgte
Styrke klubben - Videregående opplæring - Laget rundt arbeidsplasstillitsvalgte
Levanger: Flere arbeidsplasstillitsvalgte i barnehagene
Flere arbeidsplasstillitsvalgte - Private barnehager - Ledermedlemmer
Organisasjonsnotat 2019: Om tilbudet til og organiseringen av ledermedlemmer
I denne rapporten finner du resultatene fra en spørreundersøkelse til fylkes- og lokallag om tilbudet til og organisering av ledermedlemmer.
23.08.2019
Pensjonering i skoleverket – om AFP, uførepensjon og alderspensjon blant undervisningspersonalet
Gode og helsefremmende arbeidsvilkår bidrar til at flere kan stå i jobb fram til ordinær pensjonsalder.
Hefte / veileder 5 / 2019
Innlandet: Medbestemmelse ved Høgskolen i Innlandet
Medlemspleie - Møteplasser - Kobling til fylkesstyret - Unio-samarbeid - Medbestemmelse
Møre og Romsdal: Forbedring av organisasjonsdialogen
Organisasjonsdialog - Medlemsnærhet - Geografiske avstander - Kursdeltakelse
Statistikk og analyse av utviklingstrekk i barnehagen og grunnopplæringen
Utdanningsforbundets påvirkningsarbeid foran kommune- og fylkestingsvalget er hele organisasjonens ansvar. Vi er på vårt beste når hele organisasjonen trekker i fellesskap.
Hefte / veileder 4 / 2019
Inntaksordninger og stykkprisfinansiering i videregående opplæring
Inntaksordninger til videregående opplæring er igjen høyt oppe på den politiske dagsordenen og blir aktualisert i ulike sammenhenger. Kritikere har over tid pekt på uheldige virkninger av kombinasjonen av fritt skolevalg og stykkprisfinansiering, mens Solberg-regjeringen har programfestet å utrede ulike modeller for fritt skolevalg.
Hefte / veileder 3 / 2019
Oppegård og Ski: Felles holdninger ved sammenslåing
Sammenslåing - profesjonsutfordringer - fagforeningenes rolle
Øvre Eiker: Øke engasjement blant tillitsvalgte
Engasjere tillitsvalgte i barnehage og skole - to heldagssamlinger
Øvre Romerike: Medlemskveld for å øke medlemsengasjementet
Medlemskveld - øke engasjement - inkludering - medlemsdemokrati
Vurdering av regjeringens Granavolden-plattform i lys av Utdanningsforbundets politikk
Som en følge av at Kristelig Folkeparti gikk inn i regjeringen i januar 2019, har det blitt utarbeidet en ny politisk plattform, den såkalte Granavolden-plattformen. Hvilken betydning har forslagene i plattformen for Utdanningsforbundet?
Hefte / veileder 2 / 2019
Statsbudsjettet for 2019 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
De overordnede prinsippene for den statlige finansieringen av de kommunale velferdsoppgavene, betyr at påvirkningsarbeid overfor kommuneadministrasjonen og lokalpolitikere om prioriteringen av økonomiske ressurser er en sentral oppgave for lokale tillitsvalgte.
Hefte / veileder 1 / 2019
Sunnhordland: Auke medlemsengasjementet og talet på tillitsvalde i private barnehagar
Meir engasjement - Fleire medlemmer - Fleire tillitsvalde - Tettare kontakt mellom lokallag og tillitsvalde i private barnehagar
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2018/19
Utdanningsdirektoratet publiserte 13. desember 2018 GSI-tallene for skoleåret 2018/19. Tallene gjelder per 1. oktober 2018. I dette faktaarket blir et utvalg av nøkkeltallene fra statistikken presentert.
Faktaark 1 / 2019
Arbeidsplasstillitsvalgte i Utdanningsforbundet – motivasjon, vilkår og rolle
På Utdanningsforbundets landsmøte i 2015 ble det vedtatt at forbundet skulle satse på å rekruttere og styrke de arbeidsplasstillitsvalgte og klubbene.
Rapport 2 / 2018
Sikker.udf.no
Utdanningsforbundet har et eget verktøy for sikker utsending og mottak av sensitive data. Her kan du kryptere vedlegg til e-post.
Bemanningsnorm og skjerpet pedagognorm i barnehagene
Utdanningsforbundet har arbeidet målrettet over mange år for en pedagog- og grunnbemanningsnorm i barnehagene. Fra august 2017 ble pedagognormen skjerpet og fra august 2018 har vi fått lovfestet en grunnbemanningsnorm.
Hefte / veileder 5 / 2018
Minstenorm for lærertetthet – forberedelse og innføring på skolene
Medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Utdanningsforbundet har jobbet målrettet over mange år for å nå målet om en minstenorm for lærertetthet. Fra og med starten av skoleåret 2018/2019 er normen innført.
Hefte / veileder 4 / 2018
Medlemsundersøkelsen 2017
Forskningsstiftelsen Fafo gjennomførte høsten 2017 den femte medlemsundersøkelsen for Utdanningsforbundet.
Faktaark 5 / 2018
Utdanningsforbundets medlemsundersøkelse 2017
For femte gang har Fafo gjennomført en medlemsundersøkelse for Utdanningsforbundet. I rapporten Medlemsundersøkelsen 2017 blir resultatene presentert.
Rapport 2018
Vurdering av Solberg-regjeringens plattform i lys av Utdanningsforbundets politikk – ressurshefte for tillitsvalgte
Ved et regjeringsskifte blir det gjerne utarbeidet en erklæring om hovedlinjene i politikken som den nye regjeringen vil føre. En tiltredelseserklæring har stor betydning for en regjering. Det er gjerne målsettingene og prioriteringene i denne som regjeringen blir vurdert opp mot.
Hefte / veileder 3 / 2018
Storkurs for alle tillitsvalgte i Aust-Agder 23.-24. april 2018
Frist: 05.04.2018
Tema for storkurset denne gang er pensjon, arbeidsmiljø og tillitsvalgtes rolle i personalsaksarbeid. I tillegg blir det egne økter for medlemsgruppene barnehage, grunnskole og videregående.
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet ønsker at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet både sentralt og lokalt. Dette ressursheftet er ment for tillitsvalgte på alle nivåer i Utdanningsforbundet. Heftet har som mål å gi kunnskap om klima- og miljøtiltak og hvordan du som tillitsvalgt har mulighet til å bidra til å gjøre din arbeidsplass mer klima- og miljøvennlig.
Hefte / veileder 2 / 2018
NLS sommerkurs 2022
Utdanningsforbundets medlemmer kan søke om plass på nordisk sommerkurs for lærere i Danmark. Søknadsfristen er utløpt.
Tillitsvalde har ei viktig rolle
Sjølv om det er leiar som har det overordna ansvaret for å forebygge, hindre og handtere saker om seksuell trakassering, har også den tillitsvalde ei viktig rolle i dette arbeidet.
Statsbudsjettet for 2018 – Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon
Dette ressursheftet synliggjør Utdanningsforbundets innspill og argumentasjon ved sentrale milepæler i forbindelse med utarbeidelse og behandling av statsbudsjettet.
Hefte / veileder 1 / 2018
Fagfornyelsen - samiske språk
Fagfornyelsen er i gang. Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til kjerneelement i fag på innspillrunde med frist 17. april. I Kautokeino er det samiske språk som skal debatteres.
Fagfornyelsen - KRLE / religion og etikk
Fagfornyelsen er i gang. Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til kjerneelement i fag på innspillrunde med frist 17. april. I Kristiansand er det KRLE og religion og etikk som skal debatteres. Her vil forslagene fra Utdanningsdirektoratet bli presentert og drøftet.
Fagfornyelsen - kroppsøving
Fagfornyelsen er i gang. Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til kjerneelement i fag på innspillrunde med frist 17. april. Utdanningsforbundet arrangerer i den sammenheng seminarer en rekke steder i landet. Her vil forslagene fra Utdanningsdirektoratet bli presentert og drøftet. I Lærernes hus er det kroppsøving som blir debattert.
Fagfornyelsen - samfunnsfag
Fagfornyelsen er i gang. Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til kjerneelement i fag på innspillrunde med frist 17. april. I Lærernes hus er det samfunnsfag som blir debattert. Her vil forslagene fra Utdanningsdirektoratet bli presentert og drøftet.
Kommunereform og sammenslåing av lokallag - Veileder for tillitsvalgte
I denne veilederen finner dere rammer for prosessen og tips til hvordan dere kan gå fram dersom dere skal slå sammen lokallag.
Hefte / veileder 2018
Fagfornyelsen - engelsk
Fagfornyelsen er i gang. Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til kjerneelement i fag på innspillrunde med frist 17. april. I Tromsø er det engelsk som skal debatteres. Her vil forslagene fra Utdanningsdirektoratet bli presentert og drøftet.
Fagfornyelsen - musikk
Fagfornyelsen er i gang. Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til kjerneelement i fag på innspillrunde med frist 17. april. I Bergen er det musikkfaget som skal debatteres. Her vil forslagene fra Utdanningsdirektoratet bli presentert og drøftet.
Fagfornyelsen - norsk
Fagfornyelsen er i gang. Det er nedsatt kjerneelementgrupper for alle fag som nå har levert sine forslag. Disse skal nå ut til høring og Utdanningsforbundet arrangerer i den sammenheng seminarer en rekke steder i landet. Her vil forslagene fra kjerneelementgruppene bli presentert og drøftet. I Stavanger er det norskfaget som skal debatteres.
Læreplaner i endring
Læreplanene for skoleverket skal fornyes og Stortinget har sagt at de vil lytte til lærerprofesjonen. 29. januar arrangerer Utdanningsforbundet seminar i Lærernes Hus hvor fagfornyelsen står på dagsorden.Vi har invitert statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, Elevorganisasjonen, representanter for kjerneelementgruppene - og selvsagt kommer Steffen Handal.
Folkehelse og livsmestring
Folkehelse og livsmestring er et av de tre tverrfaglige temaene som er foreslått inn i alle fag. Hva innebærer det? Hvilket ansvar har skolen for elevers livsmestring og hvordan kan vi arbeide med dette i skolen.
Genèveskolen 2023
Frist: 01.12.2022
FRISTEN FOR Å MELDE SIN INTERESSE ER UTLØPT. Er du tillitsvalgt og interessert i internasjonal fagbevegelse og internasjonale spørsmål, da kan du søke om å delta på Genèveskolen.
Genèveskolen 2024
Frist: 03.01.2024
Er du tillitsvalgt og interessert i internasjonal fagbevegelse og internasjonale spørsmål, da kan du søke om å delta på Genèveskolen. Utdanningsforbundet disponerer én plass. Fristen for å søke plass i 2024 er passert. Du kan lese mer her -- og tenke på om du ønsker å søke for 2025.
Slik bruker du tillitsvalgtverktøyet (TVV)
I tillitsvalgtverktøyet endrer du informasjon om medlemmer og verv i klubber, lokallag og fylkeslag. Du kan også sende trygge e-poster til medlemmene.
Personalsakarbeid - et veiledningshefte for tillitsvalgte i Utdanningsforbundet
Våre medlemmer forventer at vi som organisasjon og våre tillitsvalgte har gode kunnskaper og rutiner for håndtering av personalsaker. Dette heftet er laget for å gi deg som tillitsvalgt hjelp i dette arbeidet.
Budsjettinnflytelse og analyse av ressursbruk – tillitsvalgtes arbeid med kommunebudsjettene
Hvordan kan du som tillitsvalgt påvirke budsjettprosessen i din kommune? Dette ressursheftet skal bidra til å beskrive den kommunale budsjettprosessen og gjeldende lov- og regelverk for å sikre tilstrekkelige ressurser til barnehagene og skolene.
Hefte / veileder 5 / 2017
Seminar for FST, LLL og HTV i Aust-Agder
Frist: 10.09.2017
Utdanningsforbundet Aust-Agder arrangerer felles seminar for fylkesstyrets medlemmer, alle lokallagsledere og hovedtillitsvalgte i fylket i november 2017.
Arbeid mot økt kommersialisering og privatisering i barnehager, skole og voksenopplæring
Utdanningsforbundet mener økt konkurranseutsetting og kommersialisering i utdanningssektoren kan svekke prinsippet om likeverdig opplæring for alle. Velferdstjenester skal ikke være handelsvare verken nasjonalt eller internasjonalt.
Hefte / veileder 4 / 2017
LLL samling 6. september 2017
Frist: 01.09.2017
Kurset er for lokallagsledere i Aust-Agder. Nestledere kan møte ved lokallagsleders forfall.