Lærerens rolle

Bør en lærer involvere seg i hva en elev får lov til å gjøre og delta i på fritiden?

Kristina er lærer i videregående. I elevgruppen hennes går Sheila, hun har utenlandsk bakgrunn. Det er elevenes avgangsår og de er i full sving med å planlegge den etterlengtede russetiden. En dag etter norsktimen spør Sheila om å få snakke litt med Kristina.

Sheila er lei seg fordi mye av fritiden til venninnene går med til planlegging av russefeiringen. Hun betror Kristina at hun ikke får lov av faren sin til å delta i russefeiringen i det hele tatt. Hun får heller ikke lov til å være med på sosiale aktiviteter i regi av elevrådet. Nå ber hun Kristina om hjelp. Hun vil så veldig gjerne være sammen med de andre elevene i sosiale sammenhenger.

  • Hva bør Kristina gjøre?
  • Hvilke handlingsalternativer har Kristina?
  • Hvilke verdier står på spill her?

Hva mener du?

Lærerens rolle (pdf.)