Julegaver og fattigdom

Hvordan skal en lærer gjøre klasserommet til en trygg og inkluderende arena for alle når rapporter fra årets julegaver er fokus for elevene?

Det er første skoledag etter juleferien og Rune som er kontaktlærer, ser fram til å møte igjen andreklassingene sine. Barna kommer gledesstrålende og forteller om alt det morsomme de har opplevd – mye tid med familien, med besteforeldre, deilig mat og masse fine gaver. Rune gleder seg over det gode klassemiljøet og elevenes trang til å formidle nær sagt alt som har skjedd siden sist de så hverandre. Han ser fornøyd ut over klassen.

Med ett oppdager han at ikke alle er like sprudlende. Guri, som deltok ivrig da de snakket om fyrverkeriet på nyttårsaften, ser ned nå som samtalen dreier over mot hva de har fått i julegaver.Rune vet at Guris familie har veldig dårlig råd. De klarer ikke å arrangere klassebursdager, og ønsker ikke å invitere jevnaldrende hjem. Rune og foreldrene til Guri samarbeider godt for at skolehverdagen skal være et fristed fra de økonomiske problemene som preger hjemmet, og foreldrene er helt klare på at ingen må få vite hvor fattige de er.

Guri har det generelt bra på skolen, men nå ser altså Rune en liten jente som ikke vet hvor hun skal gjøre av seg mens de andre barnas fortellinger om julegaveberg eskalerer. Plutselig reiser hun seg og sier med skjelvende stemme: «Jeg fikk Nintendo DS med 3D til jul». En av gutta i klassen svarer kontant: «Det tror jeg ikke noe på! Hvis det er sant får du ta den med deg å vise i morgen». Guri slår blikket ned, og mumler at hun må på do.

• Hvilke etiske utfordringer mener du Rune står overfor her?
  • Hva mener du Rune bør gjøre i denne situasjonen?
  • Hvem kan Rune vende seg til for å diskutere hvordan han kan håndtere slike situasjoner?

Hva mener du?

Julegaver og fattigdom (pdf)