AVLYST - Kræsjkurs i programmering

Faglig ansvarlig

Bjørg Johanna Sundøy
E-post: [email protected]

Kurs- og arrangementer arrangert av Utdanningsforbundet sentralt medfører stor reisevirksomhet fra hele landet og samling med mange mennesker tilstede som kan bidra til betydelig risiko for spredning av koronaviruset. Vi velger derfor i denne omgang å avlyse alle sentrale kurs frem til påske.

Avmeldingsfrist: 9. februar 2020

Målgruppe: Matematikklærere og andre interesserte

Du har hørt om Kidsa Koder og kodeklubber. Du har lest kronikker om konkurransedyktighet, Norges fremtid og jobber som ikke finnes ennå. Du vet at programmering skal inn i skolen gjennom fagfornyelsen. I læreplanutkastene som nå er til behandling, er det nevnt i flere fag, f eks i matematikk, naturfag og kunst og håndverk. Programmering er ikke alltid nevnt eksplisitt, men den algoritmiske tankegangen er der allerede fra 1. klasse med målet «lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel». Ressurser for å kode uten datamaskin ved å leke finnes det også flere av. På 7. trinn er det for eksempel et mål om at elevene skal «lage program med strukturar knytte til vilkår, åleine og saman med andre».
Det er ingen vei utenom - du har innsett at du må lære deg litt om koding!

Dette kurset gir deg en grunnleggende introduksjon til koding, nesten helt uten fremmedord. Du vil få flere konkrete eksempler, du får prøve selv og du vil kunne komme i gang med programmering i ditt fag enten du er lærer i matematikk, naturfag, norsk, kunst og håndverk, eller noe helt annet. Bli kjent med noen av de beste verktøyene for å lære programmering, som Scratch, Microbit og Minecraft EDU.

Du behøver ingen forkunnskaper. Ta med egen PC, Mac eller iPad.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kursholdere

Avbildet: Håvar  Eidslott