Trues demokratiet fra sentrum?

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 11. mai kl. 18:00 - 20:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
Telefon: 92428980

Seminar i samarbeid med Goethe Instituttet, HL-senteret og C-REX. Forstå og forebygge normaliseringen av hatet i midten av samfunnet.

En forskergruppe fra universitetet i Leipzig har avdekke gruppefientlige og autoritære holdninger blant grupper «midt i samfunnet» – altså ikke bare blant marginaliserte og sårbare grupper. Med dette må våre forestillinger om det «ekstremistiske» revurderes.

Vi inviterer vi til et åpent kveldsseminar som presenterer denne forskningen og spør:
• Gjelder denne forskningen også for Norge?
• Angår den ditt klasserom eller ditt lærerværelse?
• Hvordan kan vi unngå en normalisering av slike holdninger?

Det blir debatt og panelsamtale med Elisabeth Ivarsflaten (Institutt for sammenliknende politikk, UiB), Anders Ravik Jupskås (Senter for ekstremismeforskning, UiO), Oliver Decker (Kompetansesenter for høyreekstremisme- og demokratiforskning ved Universitetet i Leipzig) og Steffen Handal (Utdanningsforbundet). Debatten ledes av Claudia Lenz (HL-senteret).

Seminaret foregår på engelsk – men det blir anledning til å stille spørsmål på norsk.

Seminaret er gratis og åpent for alle. Det blir enkel serving.

Mer interessert i temaet? Meld deg på kurset 12. mai
I forbindelse med panelsamtalen organiseres det også et lærerkurs med tittelen “Gruppefiendtlige og autoritære holdninger i klasserommet?” Kurset avholdes 12. mai på HL-senteret.
Kontakt: [email protected]