Tull og tøys i barnehagen

- en kilde til livsglede eller irritasjon

apr

Oslo

Frist: 31.03.2020

Påmelding
28.04.2020 10:00:00 28.04.2020 10:00:00 Europe/Oslo Tull og tøys i barnehagen Tull og tøys er sentralt i barnekulturen. Kurset vil sette fokus på fenomenet, og vil gjennom eksempler diskutere hvordan barnehagepersonalet kan møte og øke sin forståelse for tull og tøys som oppstår spontant og som både kan glede og forarge. Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Tull og tøys er sentralt i barnekulturen. Det er lett, lystig, latterfremkallende og ligger hinsides målrettethet, pedagogisk planlegging og didaktiske definisjoner. Tull og tøys er formende kraft i barns uttrykksmåter, spontanitet og fandenivoldskhet. Tull og tøys gir barnet en letthet i tilværelsen -det har både lek, latter, erting og opprør i seg. Det er livgivende og helt nødvendig for barns væren i verden!

Innhold

Nøkkelbegreper vil være: humor, latter, improvisasjon, vitalitet, frivolitet, nonsens og kjærlighet.

Mål for kurset
-å fremme forståelse for Tull og tøys som verdifull i barns dannelse
-å vise hvordan tøys og tull kan ha sin berettigende plass i barnets hverdag i barnehagen
-å skape forståelse for at personalets væremåte både kan inspirere til og undertrykke barns sprudlende væremåter
-å vise at kompetanse på humor, glede, tull og tøys kan utgjøre viktige døråpnere for et gledesfylt liv for alle i barnehagen.

Om kursholder:
Sonja Kibsgaard er cand.polit. Hun har lang erfaring fra barnehage og er dosent emerita i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) der hun ledet studietilbudet "Internasjonal forståelse og flerkulturelt arbeid" Hun har skrevet flere bøker, blant annet «Tull og tøys på ramme alvor I barnehagen» og vært medredaktør av boka «Vente, håpe, leve Familier på flukt møter norsk hverdagsliv» og redaktør for boka «Veier til språk i barnehagen».

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Kart og adresse

Lærernes hus
Osterhaus' gate 4 A

Tull og tøys i barnehagen, en kilde til livsglede eller irritasjon