Kurs for tillitsvalgte i barnehager 6. mai 2021

Det var stort engasjement på det digitale kurset i forrige uke der over 50 plasstillitsvalgte i barnehager deltok. Spennende og viktige temaer som tariff, barnehageloven, spesialpedagogikk og barnehagens samfunnsmandat sto blant annet på agendaen.

Sist torsdag arrangerte organisasjonstillitsvalgt Anne-Lena Pedersen og hovedtillitsvalgte Tone Jøssund og Isabell Buvik heldags digitalt kurs for plasstillitsvalgte i private og kommunale barnehager. Det var over 50 påmeldte, og engasjementet gjennom dagen var stort. Dagen startet med informasjon fra lokallaget, etterfulgt av at lokallagsleder Gry Camilla Tingstad hadde et innlegg om tariff 2021 og konfliktberedskap. Vi fikk besøk av Ann Mari Milo Lorentzen, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, som snakket om endringene i barnehagelovens §§41-43 som trådte i kraft fra nyttår. Her er et sitat fra hennes innledning som er viktig å gjengi: Ikke bruk ordet “mobbeloven”. Det handler om barns rett til et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø.

Etter en god lunsjpause var temaet ny organisering av det spesialpedagogiske tilbudet i Trondheim, med påfølgende gruppearbeid. Fellesøkta ble avsluttet med et godt og interessant innlegg om barnehagens samfunnsmandat, også sett i et framtidsperspektiv. Begge bolkene etter lunsj skapte stort engasjement, og det var mange tillitsvalgte som tok ordet. På slutten av dagen hadde vi delte økter, der de tillitsvalgte fikk snakket mer om det som er spesielt aktuelt for deres avtaleområde.

Tilbakemeldingene fra de tillitsvalgte var at temaene var viktige og spennende, og at innlederne var gode. De sa at de fikk ny inspirasjon, det var mange gode innspill og diskusjoner, men det ble travelt med gruppeoppgavene og de kunne fått mer tid i plenum. Når tillitsvalgte sier at dagen suste avgårde, så er vi veldig fornøyde.

Vi ser fram til neste kurs og håper at det kan gjennomføres fysisk.