Vi vil ha deg med på laget!

I høst har vi hatt mindre muligheter til å reise rundt for å snakke med og verve nye medlemmer. Vi har også mange sekker som vi vil dele ut til nye medlemmer. Velge fagforening på grunn av sekk? Absolutt ikke, men om du vil ha sekk og er innmeldt i perioden 01.08-30.09 kan du få det i tillegg til alle de andre fordelene medlemskapet i Utdanningsforbundet gir. Vi har spurt seks medlemmer om hvorfor de valgte Utdanningsforbundet, og samlet noen andre gode grunner til at du burde bli med oss.

Peter Mørk er universitetslektor på NTNU og svarer:

Jeg er medlem av Utdanningsforbundet fordi jeg har studert historie. Levende og aktive fagforeninger var avgjørende for utviklingen av velferdsstaten og er fortsatt helt sentrale for å verne om demokratiet. I dag står kampen om å sikre at kloke hoder kan rekrutteres til skole og utdanning. Hvis lærere fortsetter å være reallønnstapere og i tillegg må finne seg i å detaljstyres, uten muligheter til å bli hørt eller påvirke oppover i systemet, forsvinner både yrkesstolthet, motivasjon og kreativitet. Det fører til at de beste lærerne forsvinner ut av yrket, eller aldri rekrutteres inn. Arbeidsgiverorganisasjonen har ikke skjønt dette helt enda, men Utdanningsforbundet har forstått! La oss redde skolen mens vi kan!

Anne Buhaug er styrer i Brøset barnehage og Strinda barnehager. Som ledermedlem har vi fått fire viktige grunner for medlemsskapet fra Anne:

Som medlem får jeg bruke min lederstemme i felleskap med andre ledere fra utdanningssektoren. Sammen får vi da muligheten til å skape utvikling og endring i vår profesjon og for de sektorene vi representerer. De perspektivene vi bringer inn som ledere og som enkeltmedlemmer er en viktig del av den forståelsen og diskusjonen som til enhver tid råder for å få til best mulig politikk.

Jeg får diskutere og reflektere med hovedtillitsvalgte gode strategier og prinsipper for et godt partssamarbeid ved egen enhet.

Jeg er med på å direkte påvirke og legge kraft bak egne og medledere sine lønns- og arbeidsvilkår.

Jeg får være en del av et større faglig fellesskap der prinsipper for medvirkning, likeverd og gode arbeidsvilkår settes høyt.

Fra Byåsen videregående skole har vi fått svar fra Inger Lise Eide

Jeg er medlem i Utdanningsforbundet fordi det er trygt å være med i en stor organisasjon som sørger for at mine og andres interesser blir ivaretatt. Gjennom medlemskapet har jeg også mulighet til å påvirke arbeidsforholdet mitt. I tillegg til dette tilbyr Utdanningsforbundet et verdifullt faglig fellesskap og gode kollektive medlemsavtaler.

Arnfinn Hilmo jobber på Blussuvoll skole, som er en ungdomsskole. Han skriver:

Jeg er medlem fordi det er et forbund som tar vare på mine rettigheter som lærer og som snakker medlemmenes sak. Min erfaring er at de tillitsvalgte i Utdanningsforbundet er oppriktig opptatt av å lytte til meg som medlem og at de er et uunnværlig bindeledd mellom meg og ledelsen på skolen. De tillitsvalgte på skolen tar også med sakene videre til lokallaget i kommunen.

Å være medlem i Utdanningsforbundet gir en følelse av samhold og tilhørighet. Sammen er vi sterkere og sammen kan vi få læreryrket til å få den statusen det fortjener. En annen fordel med å være medlem er at det er veldig gunstige forsikringsavtaler.

Jeg har aldri angret på at jeg ble medlem av Utdanningsforbundet.

Fra støttesystemene har vi fått svar fra Unni Benberg Skjærvold. Hun er spesialpedagog ved Barne- og familietjenesten Østbyen og har svart dette:

Det å vite at Utdanningsforbundet står på og jobber for å sikre mine lønns- og arbeidsvilkår, gir meg en trygghet i arbeidshverdagen. Jeg er spent på årets lønnsforhandlinger - tenker særlig på retten til permisjon med lønn for nødvendig videreutdanning.

Anne Marthe Knutssøn Lystad jobber i en privat barnehage. Fra barnehagelæreren på Sluppen barnehage har vi fått dette svaret:

Jeg er medlem i Utdanningsforbundet for å få kunne ta del i  et  bredt faglig fellesskap, være med å påvirke samt at jeg har noe større i ryggen som er med å ivaretar mine interesser og rettigheter.

Enda ikke overbevist?

Som landets nest største fagforening, og den suverent største fagorganisasjonen for lærere, er det klart at vi blir lyttet til. Både arbeidsgivere og politikere lytter når saker som angår oss er på agendaen. Vi er partipolitisk uavhengige og samarbeider naturlig med de som til enhver tid har det politiske flertallet, nasjonalt og lokalt. Derfor er et medlemskap hos oss med på å sikre at DU kan være med å påvirke eget arbeidsforhold og egne arbeidsvilkår. På arbeidplassen påvirker du gjennom din plasstillitsvalgte, i kommunen og fylket skjer påvirkningen gjennom lokallag og fylkeslag og nasjonalt påvirker sentralleddet. Vi har tillitsvalgte i alle ledd, og vår tillitsvalgtopplæring er grundig og god.

Om du skulle havne i en vanskelig situasjon på jobb får du som medlem råd og hjelp fra oss. Om nødvendig får du også hjelp av jurist. Det er trygt å stå sammen i en fagforening med god kompetanse på lov- og avtaleverk.

I Utdanningsforbundet vet vi at god utdanning starter i barnehagen og varer hele veien opp til universitet og høyskole. Vi organiserer pedagoger fra hele oppvekst- og utdanningsfeltet, og vi ser utdanningsløpet under ett. Vi ser sammenhengene mellom barnehage, støttesystemene, grunnskole, videregående, voksenopplæring og høyere utdanning. Fellesskapet vårt er en stor styrke for oss og for alle barn, elever og studenter som vi jobber for.

Dessuten får du som medlem tilgang til svært gunstige forsikringer og en av markedets beste rente på huslån.

Dersom du har lyst å bli med på laget i landets suverent største og beste fagorganisasjon for pedagoger, og i tillegg kan bruke en ny sekk, kan du melde deg inn her

Velkommen.