Hurra for nye VUS!

Publisert: 31.10.2020

På Vikhammer ungdomsskole gleder vi oss til nytt skolebygg! I prosessen med valg av tomt, har det vært flere meninger, med åpne diskusjoner i kollegiet, uten at det hittil har innvirket på det gode miljøet ved skolen. Høsten 2019 ble resultatet i avstemningen i kollegiet en klar overvekt for å legge skolebygget på grusbanetomta (25 for grusbanen og 10 for gressbanen). I diskusjonen i kollegiet var det gode og vektige argumenter for skolebygg på grustomta, noe som Utdanningsforbundets tillitsvalgte støtter seg til.

Økonomi må bety mye for kommunen i valg av tomt. Kostnadsramma for de to tomtealternativene er oppgitt til 332 millioner kroner for gressbanen og 319 millioner kroner for grusbanen. Samtidig knyttes det også noe usikkerhet til om grunnforholdene på gressbanen er en større risiko for økte kostnader. En flytting av idrettsanlegget anslås til 18 millioner i kostnader. Dette er penger kommunen kan bruke til andre viktige oppgaver, som økt bemanning i skoler og barnehager og framtidige investeringer.

Viksletta, ei uerstattelig flate. På Vikhammer er det ikke mange flater det kan drives aktivitet på. Når denne flata bygges ned, så er det gjort et valg for generasjoner. Behovet for aktivitetsflater stiger med økende antall innbyggere.  I dag benyttes Viksletta av idrettslag, skoler og befolkning på Vikhammer, og i framtida kan denne flata utvikles til å bli et lyst uteområde for den økende befolkningen på Vikhammer. Vi har akkurat innført en ny læreplan (LK20) i grunnskolen og videregående skole, og for faget kroppsøving står det blant annet: ….skal elevane løyse utfordringar og oppgåver i eit mangfaldig læringsfellesskap. Faget skal òg utfordre motet deira til å tøye eigne grenser. Leik, friluftsliv, dans, symjing, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar er ein del av den felles danninga og identitetsskapinga i samfunnet. Dette fordrer at vi har nærområder hvor det kan utøves aktivitet.

Alle er enige om at det er best solforhold på gressbanen, og derfor bør det være der kroppsøving, lek og idrett foregår.

Trivsel med utsiktstomt? I skolehverdagen er ikke utsikt det viktigste, men det kan øke trivselen. I sentrumsplanen er det planlagt høy bebyggelse mot fjorden, og muligens blir det behov for støyskjerm mellom skole på gressbanen og veien. Skolebygg på gressbanen kan derfor komme i «skygge».

Det skal bygges en flott skole til mange millioner! Etter flere år med forberedelser og utsettelser, bør alle argumenter i saken være belyst.

Det viktigste nå er at skolebygget blir en realitet, uten flere utsettelser!

Nina H. Venås                                        Øivind Aunøien

Lærer på VUS siden 1991                        Lærer på VUS

Leder i Utdanningsforbundet Malvik         Tillitsvalgt i Utdanningsforbundet på VUS