Utdanningsforbundet har flere mål vi jobber for, og ett av dem er:
Flere barnehagelærere
I dag er mindretallet av de ansatte i barnehagene utdannede barnehagelærere.
Tall fra SSB (Statistisk sentralbyrå) viser at det i Kristiansund er 42,6% barnehagelærere i forhold til grunnbemanningen. Tall fra Udir viser at det samlet sett for alle barnehagene er kun 13 av 16 barnehager som oppfyller pedagognormen, og 3 barnehager som oppfyller med dispensasjon fra kompetansekravene (2 kommunale og 1 privat).
Utdanningsforbundet ønsker en styrket barnehagelærernorm, slik at minst 50% av de ansatte i barnehagen har barnehagelærerutdanning.
Hvorfor ønsker vi en styrket barnehagelærernorm?
En styrket barnehagelærernorm vil:
Styrke profesjonsfellesskapet som vil føre til videreutvikling av det pedagogiske arbeidet.
Gi rammebetingelser, kompetanse og tid til å oppfylle bestemmelsene i lov og rammeplan.
Være avgjørende for tilbudet; for trivsel og tid til å møte barnas behov for allsidige utvikling.
Bidra til å utjevne kvalitetsforskjeller i kommunale og private barnehager og forskjeller kommunene imellom.
Tilføre tid og kompetanse til å imøtekomme kravet om internkontroll og aktivitetsplikt i forhold til barnas psykososiale lek – og læringsnivå som kom januar 2021.
Et tydelig kvalitetskrav synliggjør en satsing på barnehagen og er et klart signal om at barnehagen er en viktig arena i barns liv.
Slik den fungerer i dag, så lekker barnehagelærernormen.
Vi ønsker å vise til tre virkemidler som kan bidra:
Krav om økt bemanning i barnehager med lang åpningstid. Mange barnehager har i dag svært lang åpningstid uten at bemanningen økes tilsvarende.
Krav om bruk av vikarer. Mangel på klare reguleringer fører til store variasjoner i om fraværet dekkes opp med vikarer – og om vikarene har tilstrekkelig kompetanse.
Krav om en tilstedeværende styrer i hver barnehage. Med for knappe styrer-ressurser må barnehagelærerne overta mer av administrative arbeidet, noe som stjeler av tiden de kan bruke med barna.