FERIE OG FERIEPENGER

Publisert: 21.06.2021

Ferie for undervisningspersonale og de fleste andre medlemmer i Utdanningsforbundet reguleres både av ferieloven og av tariffavtalene.

Ferieloven gir oss ikke rett til feriedager med lønn. I stedet opparbeider vi oss feriepenger av arbeidsinntekten fra året før, og feriepengene skal erstatte lønnen som faller bort i ferien.

Ifølge ferieloven har alle som er i jobb rett på 25 virkedager med ferie hvert år. Lørdager regnes som virkedager, og 25 virkedager gir rett på fire uker og én dag ferie. Arbeidstakere som fyller 60 år i løpet av ferieåret har i tillegg krav på én uke ekstra ferie.

De aller fleste av våre medlemmer har også en tariffestet femte ferieuke i tillegg til feriedagene som er fastsatt i ferieloven. Vi har derfor rett på 30 virkedager ferie, det vil si fem uker ferie i året.

Undervisningspersonalet avvikler hele ferien (fem uker) sammenhengende med avslutning siste virkedag i juli måned.

Her finner du mer informasjon om ferie og feriepenger: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/ferie/