Vår og sykkel

Med våren kommer syklene frem og det er stadig nye varianter å se. Men dessverre ser vi også at det er en stor økning av meldte sykkeltyverier. Det er profesjonelle aktører som går etter dyrere sykler, og el-sykler. Les mer om tips og råd for forsikring av akkurat din sykkel.

Registrer din sykkel, el-sykkel og el-sparkesykkel

Har du vår innboforsikring slipper du egenandel på 2.000 kroner hvis du registerer din sykkel, el-sykkel eller el-sparkesykkel i et godkjent sykkelregister. Vanlige sparkesykler som ikke er elektriske blir ikke ansett som en sykkel i forsikringsammenheng, og er derfor uten egenandel når du har Udanningsforbundets forsikring.

Som medlem får du rabattert pris ved registrering av sykkel/sparkesykkel hos BikeMember. Registrerer du sykkelen eller sparkesykkelen din i et godkjent register øker sjansen for at du får den tilbake om den blir stjålet.

Merk at det er et krav om at sykkel/sparkesykkel har et rammenummer for at den skal kunne registreres.

Øvre hastighet

Har du en el-sykkel eller el-sparkesykkel dekkes disse inntil en gitt hastighet. For el-sparkesykkel er dette inntil 20 km/t og for el-sykkel 25 km/t. Alt over dette anses som motorvogn og er ikke omfattet av forsikringen.

Dekningsummer

Har du innboforsikring i Utdanningsforbundet er sykkelen/sparkesykkelen din dekket for inntil 40.000 kroner når denne tas ut av huset. Dette er inkludert alt utstyr. Det påløper egenandel om ikke syklene er registrert i et godkjent register.

Er du på reise er det reiseforsikringen som gjelder, dekningsummen er det samme som på innboforsikringen, men det påløper ingen egenandel. Den må være under tilsyn eller låst, slik som alle gjenstander må for være dekket av forsikringen.

Har du en sykkel som har en samlet verdi over 40.000 kroner bør du vurdere en egen sykkelforsikring, denne får du til rabattert pris hos Tryg Forsikring.