Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Høringer
    • Rekruttere og beholde lærere i skolen
    • Privatisering og kommersialisering
    • Fagfornyelsen
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Tariffavtaler
    • Lønnsoppgjøret
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • For alle tillitsvalgte
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Ny som tillitsvalgt på arbeidsplassen
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Student
    • Pensjonist
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • For arbeidsgivere
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • Ledige stillinger
    • Union of Education Norway
    • Priser
    • Utdanningsforbundet er Miljøfyrtårn
    • Skolefrontens solidaritetspris
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Opptak av kurs
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Hva er god utdanning?
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig-administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
  • Nyheter

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Forskning

Forskning



Samtale, beregning, forhandling, lønn, utregning, møte

«En fot i begge leire hadde vært ypperlig». En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet

De fleste kandidatene innen offentlig ph.d.-ordning opplever stor interesse for forskningsprosjektene både på jobben og fra omgivelsene ellers. Særlig lærere er gode til å spre kompetansen de tilegner seg, og det er et argument for at flere av dem burde ta doktorgrad.

Rapport 2021

Illustrasjonsbilde av matematikklosser med brøk.

Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper?

Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli?

01.02.2021

fredag 07. mai kl. 09:30 - 11:30

Sammen om FoU-arbeid i skole og barnehage

Frist: 06.05.2021

Nær sammenheng mellom praksisfeltet og utdanningsforskning er viktig for at forskning oppleves som relevant. Med dette kurset ønsker vi å støtte opp under FoU arbeid og et tettere samarbeid mellom lærere og UH-sektoren.

onsdag 14. april kl. 10:00 - 12:00

Forskningsetikk

Frist: 07.04.2021

Forskning i utdanningssektoren øker  i omfang.  Det er mange etiske vurderinger knyttet til forskning, publisering og formidling. Hva sier retningslinjene og hvordan ivaretar vi  forskningsetikken i praksis ?

Ruseløkka skole, skolegård, lek, barn, friminutt, venner, aktivitet, heldagsskole, ute, glede

Hvem trenger surefjes og skjema-rapportering?

Dagsavisen har lagt til rette for en offentlig debatt om bruk av kartlegginger i skolen. Det er bra.

13.01.2021

Steinvarde, illustrasjonsfoto

Utdanningsforbundet sin forskingspolitikk (nynorsk)

Lærarar byggjer sine argument og grunngjevingar på både forsking og erfaring. Samstundes skal vi møte forsking med ei kritisk og analytisk tilnærming. Utdanningsforbundet sin forskingspolitikk bygger på desse grunnleggande føresetnadene og som profesjonsorganisasjon skal vi ta ansvaret vårt for at ny og relevant kunnskap vert utvikla, kommunisert og tatt i bruk.

09.11.2020

Steinvarde, illustrasjonsfoto

Utdanningsforbundets forskningspolitikk (bokmål)

Lærere bygger sine argumenter og begrunnelser både på forskning og erfaring. Samtidig skal vi møte forskning med en kritisk og analytisk tilnærming. Utdanningsforbundets forskningspolitikk bygger på disse grunnleggende forutsetningene og som profesjonsorganisasjon skal vi ta vårt ansvar for at ny og relevant kunnskap utvikles, kommuniseres og tas i bruk.

03.11.2020

Professor Agneta Gulz og lektor Nina Simonsen i Lærerrommet om utholdenhet og kjedsomhet i skolen

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

21.10.2020

Lærerrommet: Livet med sosiale medier

Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme?

20.05.2020

Søyler på Universitetsplassen

Tid til forskning og utviklingsarbeid – en kartlegging av universiteter og høyskolers ordninger

Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.

Rapport 2 / 2020

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 23.02.2021 10:22
Server: 075