Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!
Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet.
På denne siden finner du alle artiklene om Utdanningsforbundets podkast Lærerrommet.
Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet.
Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?
Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.
På nyåret overtar Geir Røsvoll som leder i Utdanningsforbundet. Hvem er han egentlig og hva vil han? I denne podkasten snakker han blant annet om barnehagen, vold mot lærere og hvorfor læreryrket må bli mer attraktivt.
Hva vil det si å opptre krenkende overfor barn og elever? Og hvor går grensen mellom krenking og irettesettelse eller atferdsregulering i barnehagen og skolen?
Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?
Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?
Hvordan er det på skoler der det ikke blir gitt lekser? Hør på Lærerrommet.
Kan en kafé få ungdom tilbake til skolen etter frafall? Kan skolefrafall løses på nye måter, og hva kan gjøres da?
Digitale dingser og sosiale medier får nå ofte skylda for en konsentrasjon mange mener er kraftig svekket. Dessuten vokser også bekymringen for læringen til elever og studenter på grunn av dette. Hva kan gjøres?