Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule? Arbeidsplasstillitsvalde si vurdering
Fire år etter innføringa av læreplanverket Kunnskapsløftet (LK20/LK20S) er det framleis rom for meir innflytelse frå arbeidsplasstillitsvalde og lærarar på korleis skulen arbeider med det. Det viser resultata frå denne undersøkinga.
Rapport 2 / 2024
Vold og trusler i lærerhverdagen – rapporter om lærernes arbeidsmiljø
Utdanningsforbundet ber myndigheter og aktører i utdanningssektoren anerkjenne at vold og trusler er et arbeidsmiljøproblem og krever at man tar grep for å trygge ansatte.
Faktaark 7 / 2024
Planleggingstid under press – en undersøkelse blant barnehagelærere i Oslo kommune
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Rapport 1 / 2024
Hvor ble det av fagforeningene i alt mylderet om skolen?
Klokere bruk av lærernes fagforeninger vil gjøre skolen bedre. Her er derfor en marsjordre til fagforeningsmedlemmer og tillitsvalgte i utdanningssektoren: Hev din stemme, og bruk makta i den kollektive organiseringen til å utvikle en skole som er god for både lærere og elever.
Publisert 04.04.2024
Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?
Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?
Positiv til nye endringer i opplæringsloven
Utdanningsforbundet-leder Geir Røsvoll er positiv til regjeringen forslag til endringer om kompetansekrav, fysisk inngripen og lærerens faglige ansvar for undervisningen. – Dette vil gi flere elever et mye bedre opplæringstilbud, sier Røsvoll.
Publisert 22.03.2024
– Elevene fortjener en skole der lærerne har tid til dem
7 av 10 norske lærere mener at de har fått dårligere muligheter til å følge opp elevene, ifølge en ny undersøkelse. – Hvis vi skal lykkes med å gjøre yrket vårt mer attraktivt, må vi ta grep. Lærere må få lov til å være lærere, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.
Publisert 13.03.2024
Vold i arbeidslivet – kvinner mest utsatt
Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.
Faktaark 5 / 2024
Demokratisk deltagelse i skolen – lærernes, tillitsvalgtes og profesjonsfellesskapenes rolle
Gjennom demokratisk deltagelse får lærere og elever kunnskap om og erfaringer med medvirkning og meningsbrytning. Skolen som samfunnsinstitusjon utgjør med dette en avgjørende del av samfunnets demokratiske beredskap mot autoritære ideer og utviklingstrekk.
Temanotat 1 / 2024
Østfold
Inntektssystemet til kommunene
Torsdag 26.januar deltok hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Sarpsborg, Knut Raknerud Olsen, på Debatten på NRK.
Publisert 26.01.2024