Medbestemmelse

Den norske arbeidslivsmodellen er kjennetegnet av høy grad av medvirkning og medbestemmelse. Hva er egentlig medbestemmelse, og hvor finner man reglene om medbestemmelse?

Medbestemmelse i arbeidslivet betyr deltakelse og mulighet for å påvirke i faktiske beslutninger som angår arbeidstakernes arbeidssituasjon. Medbestemmelsen på arbeidsplassen utøves gjennom tillitsvalgte og verneombud, som er arbeidstakernes representanter ovenfor ledelsen. Medbestemmelse gir blant annet bedre beslutninger, bedre kommunikasjon, mer engasjement for arbeidsplassen og hindrer konflikter.

Retten til medbestemmelse er forankret i både lover og avtaler. I tillegg kan den enkelte virksomhet (kommunen, den private barnehagen eller skolen) ha egne retningslinjer og rutiner for medbestemmelse som arbeidsgiver og de tillitsvalgte har blitt enige om.

Arbeidsmiljøloven har en rekke regler med minstekrav til medbestemmelse. I arbeidsmiljøloven kapittel 8 finner vi den generelle plikten til å informere og drøfte spørsmål av betydning for arbeidstakernes arbeidsforhold med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dette skal sikre at de tillitsvalgte får relevant informasjon om virksomheten og gi dem mulighet til å påvirke beslutninger som har betydning for arbeidstakernes arbeidsforhold. Dette gjelder for eksempel saker om en privat barnehages økonomiske situasjon, planer om reduksjon av stillinger, arbeidsmiljø og andre beslutninger som kan føre til vesentlige endringer av ansattes arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold.

For deg som arbeider i en kommune eller fylkeskommune har kommuneloven dessuten blant annet regler om partssammensatt utvalg og regler om at tillitsvalgte har møte- og talerett i folkevalgte organer når de behandler saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen og fylkeskommunen som arbeidsgiver.

I tillegg til bestemmelsene i lovverket inneholder mange tariffavtaler tilsvarende og videre rettigheter til medbestemmelse. Regler om medbestemmelse finner man som regel i en type tariffavtale som kalles hovedavtaler:

  • for deg som jobber i offentlig sektor har vi en rekke regler om medbestemmelse i hovedavtalen mellom KS og Utdanningsforbundet, se for eksempel del B (kommuner og fylkeskommuner), og hovedavtalen i staten, se Del 1.
  • for deg som jobber i privat sektor finnes regler om medbestemmelse i ulike hovedavtaler, som for eksempel i hovedavtale mellom Utdanningsforbundet og PBL (se del 3.2) og hovedavtale mellom Utdanningsforbundet og NHO kapittel 7.

Tariffavtalene om medbestemmelse bygger, som lovbestemmelsene, på at arbeidstakerne skal gis reell innflytelse på egen arbeidsplass og egen arbeidshverdag. Et viktig prinsipp som avtalene bygger på for å få til dette er at de tillitsvalgte skal informeres og at drøftelser skal skje «så tidlig som mulig», det vil si før beslutninger blir tatt.

Arbeidsgiver og de tillitsvalgte har en gjensidig plikt til å gjøre sitt beste for å skape og opprettholde et godt samarbeid på arbeidsstedet slik at partene kan ta opp og søke løst eventuelle problemer eller andre saker på en åpen og konstruktiv måte.

Artikkelen stod på trykk i Utdanning nr. 4/2024

Arbeidsmiljøloven

Signert

Avbildet: Jorun Bjerke
Jorun Bjerke

advokat i Utdanningsforbundet