Lederseminar i Utdanningsforbundet Østfold

6. og 7. juni samlet vi 80 ledere til seminar på Scandic Brennemoen hotell i Mysen. Våre ledere i barnehage og skole fikk to innholdsrike og nyttige dager!

Dagene inneholdt temaer som både er aktuelle og nyttige for våre ledere.

Forebygging av vold og trusler i oppvekstsektoren

Første tema på seminaret var forebygging av vold og trusler i barnehage og skole. Dette er dessverre en økende problematikk, og vi ønsket å gi lederne noen verktøy til å jobbe mer systematisk og forebyggende på egen arbeidsplass. Vi hadde hentet inn Ole Andre Bråten, som i mange år har jobbet med dette, for å gi lederne noen verktøy å ta med seg hjem. I foredraget var Bråten innom konflikthåndtering, kommunikasjon og strategier for å håndtere vold og trusselsituasjoner.

Ytringsfrihet for ledere

Ledere og lærere må som borgere kunne delta fritt i den offentlige debatten om utdanningspolitikk, og om ytre seg om samfunnsliv for øvrig. God utdanning er avhengig av at styrere, skoleledere, barnehagelærere, lærere og andre profesjonsutøvere gir uttrykk for faglige vurderinger av både gjeldende og foreslått politikk.

Utdanningsforbundets advokat Jorun Bjerke ga lederne en innføring ytringsfrihet, og hvilket rom man som leder har for å ytre seg.

Arbeidstid for ledere

Utdanningsforbundet mener at arbeidstidsavtaler skal sikre vern mot for høy arbeidsbelastning, gi den enkelte profesjonelt handlingsrom, virke helsefremmende og bidra til et inkluderende arbeidsliv. For mange ledere oppleves dette som en fjern drøm. I løpet av seminaret fikk lederne en innføring i lov- og avtaleverk som regulerer arbeidstid for ledere. Det å være leder i barnehage og skole er en fantastisk givende jobb, men det kan også være krevende. Vi ønsker at alle våre ledere skal ha en arbeidshverdag som gir mer overskudd enn den tar!

Eskil Dahl Rotherud og Espen Van Der Hoeven gav en innføring i arbeidstid for ledere