UKEINFO 12-2024

Innhold: Om fanemarkering mot hevet pensjonsalder, oppdatert dato for førpremieren på filmen "Lærerværelset", påskequiz på Facebook, forskningsprosjekt om lærernes arbeidstid, AKAN-kurs, årskonferansen for "Pensjon for alle".

I samarbeid med fagforeningers pensjonsnettverk «Pensjon for alle» var Utdanningsforbundet Oslo medarrangør på Fanemarkeringen mot heving av pensjonsalderen.

Denne fanemarkeringen hadde 196 tilslutninger, hvor 105 faner stilte opp på selve markeringen.

Vi fikk godt selskap av 18 andre fylkes- og lokallag i Utdanningsforbundet, inkludert Akershus, Vestfold, Østfold, Innlandet, Trøndelag og Møre og Romsdal.

Takk til alle medlemmer som møtte opp på denne markeringen. Selve arrangementet kan ses i sin helhet på vår Facebookside.

I dette tidsrommet er sentralbordet stengt, men det er mulig å sende e-post til [email protected].

Vi sjekker e-post en gang om dagen, og vi vil kun besvare akutte henvendelser som ikke kan vente til over påske. Andre henvendelser vil besvares fortløpende etter påskeferien.

Vi ønsker medlemmer og tillitsvalgte en god påskeferie!

(I forrige UKEINFO skrev vi feil dato på førpremieren av denne filmen. Riktig dato er 10. april.) UDF Oslo har gleden av å presentere følgende film til en rimelig penge: filmen «Lærerværelset» som er Oscar-nominert til beste internasjonale spillefilm.

• Når: Onsdag 10. april kl.18:00 på Vega Scene.
  • Om filmen: Filmen handler om Carla Nowak, en dedikert lærer, havner i sentrum av dramaet når en av elevene hennes mistenkes for tyveri. Drevet av en sterk rettferdighetssans begir Carla seg ut på dypt vann for å avdekke sannheten, og legger grunnlaget for en spennende utforskning av maktspillet og de intrikate dynamikkene mellom elever, lærere og foreldre på en ungdomsskole.
    “Lærerværelset” er et prisvinnende, fengslende og fascinerende drama som holder på spenningen til siste slutt.
  • Link til trailer
  • Billettlink
    Det er laget en kategori til dere som heter “Utdanningsforbundet", hvor man får billett til 100 kr. Kode: lærer2024

Følg med på Facebooksiden vår i påsken! Der kan du delta og kose deg med påskequiz for våre medlemmer fra skjærtorsdag til andre påskedag.

Der kan du vinne en goodiebag og i tillegg kan du velge mellom termosflaske, vannflaske eller en termosmatboks.

Vinnerne trekkes etter påsken.

Utdanningsforbundet er samarbeidspartner i et forskningsprosjekt fra Arbeidsforsknings-instituttet om skolelærernes arbeidstid. Det er viktig at vi har gode data på hvordan lærere opplever arbeidstiden sin.

Alle våre medlemmer i Oslo har de siste ukene fått tilsendt en epost om å svare om sin arbeidstid. For at for svarprosenten skal bli høy nok, ber vi om at alle svarer på undersøkelsen dere har fått på epost.

Fortsatt er det ledige plasser på Utdanningsetatens AKAN-kurs for ledere med personalansvar, verneombud og tillitsvalgte: Forebygge og håndtere AKAN-saker - medarbeidere som vekker bekymring.

Kurset finner sted i Utdanningsetatens kurssenter, 8. mai fra klokken 9 til 12 Grensesvingen 6.

Kursholdere er Anne Kristine Norum Dahl, AKAN-kontakt og Karen Ose-Velle, representant fra bedriftshelsetjenesten, Arbeidsmiljøhuset

Kurset er en del av Utdanningsetatens kurs i helse-miljø- og sikkerhetsarbeid.

Innhold i kurset
Når noe ikke stemmer – hva gjør jeg. Kurset vil sette personalledere i stand til å følge opp medarbeidere med diffuse vansker som for eksempel kan skyldes psykiske lidelser eller rusproblemer. Deltakerne vil få god innsikt i de formelle kravene som stilles til saksbehandling, samt kompetanse i arbeidet med å forebygge og å takle rusmiddelproblematikk.

Temaer som tas opp

• trender og utfordringer
  • hvilke holdninger har arbeidslivet til rus
  • hvilke hjelpemidler finnes for å forebygge og håndtere rusproblemer
  • hvordan skal leder forholde seg til AKAN-saker
  • hvordan følge opp medarbeidere

Når: Mandag 8. april kl. 10 – 15. 30.
Sted: Røde Kors Konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo
Tema for konferansen er Veien videre etter pensjonsforliket.

Noen av punktene på programmet:

• Hvor går veien videre for en rettferdig pensjon? Hva er neste skritt, hvordan kan vi samle kreftene?
  • Oppdatert skolering om pensjon - forklart sånn at alle forstår det.
  • Hva diskuteres i ulike forbund og hvilke perspektiver løftes fram i kampen for en mer rettferdig pensjon?

Konferansen er åpen for alle og er gratis. Det serveres enkel lunsj.